
¿QUÈ ÉS UN PODCAST?
Un podcast és un arxiu en un format que es pot escoltar (mp3, waw, etc) en el qual parles d’una temàtica i ho puges a internet perquè estigui disponible per a qualsevol usuari que tingui connexió digital.
Una de les característiques a destacar, és que l’oïdor pot escoltar-lo les vegades que vulgui, descarregar-lo i/o subscriure’s al canal.
La paraula “podcast” va néixer en el 2004 de la unió de “iPod” i “broadcasting”, que significa radiofunción en anglès.
Normalment està dirigit per un presentador, diferents col·laboradors i entrevistats. En un període de temps determinat, aquests, exposen i desenvolupen una temàtica en concret.
Pots trobar-los en internet o en plataformes com Spotify, iTunes, Soundcloud, etc.
DIFERÈNCIES AMB LA RÀDIO
La principal diferència és la permanència en el temps. Pots escoltar-ho on i quan vulguis. Avui dia, les emissores de ràdio ja tenen i creen els seus propis podcasts. Això permet escoltar diferents programes que ofereix la ràdio, encara que no sigui en directe.
EL PODCAST A LA TEVA ESTRATÈGIA DE MARKETING
- Format Q&A – els usuaris de la nostra plataforma poden enviar-nos les seves preguntes en xarxes socials o en comentaris i nosaltres les contestem i desenvolupem en un podcast.
- Complement pel nostre text – podem afegir un al nostre contingut de text que publiquem com a informació addicional. És molt important procurar que no es repeteixi el contingut del text en el podcast.
- Contingut especial – podem triar les nostres publicacions més destacades i convertir-les en podcast, així podem atreure a una altra mena d’audiència.
¿COM COMENÇA A FUNCIONAR UN PODCAST?
- Escull la plataforma on allotjarem el podcast; Buzzsprout, podcasts.com, Soundcloud, Simplecast, Spotify…
- Posa-li nom; és el que fará identificar el teu canal en una frase, curta i senzilla.
- Disenya la portada i/o els episodis; la part més visible, és pel que els teus oïdors et reconeixeran. Tenim l’opció de crear una portada per cada episodi o una única i principal per a tots.
- Escriu una descripció; allà explicarem de qué tracta el nostre canal. Podem explicar els nostres projectes i objetius amb el canal, de qué parlarem i la frecuencia amb la que publicarem.
- Puja els audios a la plataforma; tindrem que pujar els audios que anem creant a l’ episodi corresponent.
- Publica el podcast; amb la seva portada i la seva descripció corresponent, explicant breument de qué tracta l’audio.
- Comparteix a les teves xarxes socials; informa als teus seguidors de xarxes socials que disposen d’un nou episodi.
ETAPAS DE REALITZACIÓ
Aspectes tècnics importants per la qualitat del nostre podcast.
- Local de grabació: hem d’escollir un ambient lliure de sorolls externs, per exemple, locals que no siguin públics i preferiblement tancats.
- Banda sonora: a la majoria de casos, les melodies per agregar als teus podcasts, estan protegides per drets d’autor. ¡Ves amb compte! Utilitza plataformes de música gratuïta o assegura’t de pagar aquests drets.
- Micròfon: la clau no és un micròfon car si no saber escollir l’adequat. Pots escollir entre dos tipus de micròfons; condensadors i dinàmics.
- Condensadors – destacats en el món de la música, més utilitzats per cantants d’estudi. Un exemple és el Neumann U87.
- Dinàmics – més utilitzats per la veu en viu, filtren millor els sons de l’ambient i s’ha d’estar a prop d’ells per a que s’ens escolti amb claritat. Un exemple és el SM57b.
- Software de comunicació: és possible que enels programes vulguis convidar a persones que participin en ells. Hauràs d’instalar alguns programes bàsics de conversa, como per exemple Skype.
Si vols llegir més artícles d’interès, visita la nostra secció de notícies. Clic aquí.