EL COMMUNITY MANAGER EN MÀRQUETING DIGITAL
Actualment tots hem sentit parlar sobre el famós “Community Manager“…
Però…Estem segurs que molts de vosaltres us pregunteu com és la seva funció i perquè serveix tenir-ho en plantilla.
Sobre ells hi ha diferents mites i persones que menyspreen el seu treball per que segons ells és “molt fàcil”.
Bé, aquesta setmana des de JAESTIC us ensenyarem tots els secrets que amaga aquesta professió perquè es conegui una mica més.
Que és això?
Es tracta d’una persona que la seva responsabilitat és administrar i moderar les comunitats digitals d’una marca.
És a dir, no només s’encarrega de transmetre la imatge de marca, sinó que també és el connector entre el teu negoci i els clients potencials.
La definició sobre el Community Manager que ens ofereix AERCO – PSM (Associació Espanyola de Responsables de Comunitats Online – Professionals de Mitjans socials) és molt adequada:
El Community Manager és aquella persona encarregada o responsable de sostenir, acréixer i, en certa forma, defensar les relacions de l’empresa amb els seus clients en l’àmbit digital, gràcies al coneixement de les necessitats i plantejaments estratègics de l’organització i els interessos dels clients. Una persona que coneix els objectius i actua en conseqüència per a aconseguir-los
1. IMPORTÀNCIA DEL COMMUNITY MANAGER.
El treball en l’empresa d’un Community Manager és molt important i cada dia és més estratègic.
Aquest, crea converses amb la comunitat, a través dels canals digitals ja que és responsable d’utilitzar Internet i les xarxes socials per a acostar la marca a la comunitat, creant enllaç emocional.
Permet que es creï una confiança entre l’empresa i la comunitat molt important per a aconseguir una relació comercial duradora.
També, a través de la seva gestió, és més fàcil conèixer els clients actuals i potencials, la qual cosa permet augmentar clients i fidelizar els existents.
Custòdia la reputació de la marca en els canals digitals, per això és estratègic per a l’empresa, ja que la marca val més que tots els altres actius de l’empresa.
El Community Manager representa les oïdes de l’empresa en les xarxes per tant realitzarà una recollida de feedback i ho utilitzarà per a proposar millores internes en l’organització.
2. HABILITATS DEL COMMUNITY MANAGER.
Les Habilitats que un Community Manager ha de tenir són moltes.
Les podem diferenciar en tres categories recollides amb el nom d’habilitats tècniques, administratives i socials.
Alguna d’aquestes són necessàries, és a dir que es requereixen per a iniciar l’activitat.
Unes altres són desitjables, no es requereixen per a iniciar l’activitat però és important treballar en elles.
-
Habilitats Tècniques.
Aquesta categoria recull totes les habilitats necessàries i importants per a fer un bon treball.
Estan relacionades amb els estudis i el coneixement sobre l’ortografia i les xarxes socials en general.
És necessari que el Community Manager tingui excel·lent ortografia i capacitat de redacció ja que la majoria de la seva comunicació és escrita.
Conèixer les xarxes socials és un factor molt important, en això hem de manejar la tàctica i saber utilitzar totes les xarxes socials estratègicament.
És necessari saber utilitzar les eines d’analítica per a interpretar i formular els indicadors adequats per a controlar la gestió.
El Community Manager ha de saber formular i implementar una estratègia de mitjà social màrqueting i de gestió de reputació en canals digitals.
Conèixer a l’audiència ha de ser un objectiu permanent. Això li permet major efectivitat en l’ús de les xarxes socials com a canal de comunicació i màrqueting.
És important que es tingui coneixements bàsics de màrqueting, comunicació corporativa i publicitat.
A més de tenir experiència en comunicació online per a poder interactuar amb diferents interlocutors.
-
Habilitats Socials
El saber escoltar és una habilitat molt important per a comunicar-se activament amb la comunitat, això significa que ha d’escoltar i després actuar.
El Community Manager ha de ser simpàtic i molt cordial en el seu tracte, mai ha de respondre disgustat.
Ha de ser pacient davant totes les situacions.
La creativitat és molt important en el Community Manager, la qual cosa permet major impacte en les estratègies de comunicació i màrqueting.
Ha de ser assertiu perquè la seva posició no caigui en passivitat (no expressar el que es vol) o agressivitat (intimidar o ser groller).
-
Habilitats Administratives
Ser molt bon lector i curiós són unes de les habilitats Administratives més pronunciades.
A més tenir capacitat d’autoaprenentatge per a mantenir-se actualitzat en el món digital.
Ser organitzat, per a així evitar aclaparar-se amb tantes responsabilitats.
És necessari que el Community Manager de respostes de forma ràpida i adequada a tots els membres de la comunitat.
Saber treballar i col·laborar en equips multidisciplinaris.
3. FUNCIONS DEL COMMUNITY MANAGER.
Les funcions del Community Manager es poden dividir en funcions estratègiques i tàctiques.
- Funcions estratègiques
*Crea i ajusta l’estratègia de mitjà social.
*Fa seguiment al pressupost.
*Defineix les xarxes socials adequades.
*Dissenya i implementa l’estratègia de Reputació Online.
*Respon als atacs a la reputació.
* Cerca influenciadors.
*El Community Manager dissenya els indicadors que li permeti mesurar i analitzar l’èxit de l’estratègia implementada.
- Funcions tàctiques
El Community Manager monitora constantment les xarxes socials a la recerca de converses sobre l’empresa, els competidors o el mercat, això ho converteix en les oïdes de l’empresa.
Circula la informació a l’interior de l’organització.
Informa la posició de l’empresa.
Respon i conversa activament en totes les xarxes socials en els quals l’empresa tingui presència activa.
Motiva a la comunitat de les xarxes socials perquè es converteixin en “evangelitzadors” de la marca a través de promocions i contingut de valor agregat.
En resum, tenir un Community Manager en l’empresa ajuda en molts aspectes en les teves accions de Màrqueting Digital.
Ajuda a millorar la teva imatge de marca, a tenir una millor atenció al client, distribuir millor el contingut, augmentar l’afinitat amb els clients i multiplicar l’abast i rellevància com a marca.
Algunes de les aplicacions que aquests poden gestionar per a aconseguir aquests objectius són Instagram, Facebook, Twitter…
Per tant, és una bona inversió tenir-ho dins de l’empresa.